Welke bronnen voor e learning en online video voor een lerende organisatie ?

Home » educatie » Welke bronnen voor e learning en online video voor een lerende organisatie ?
e-learning en online video. Waar begin je ? tips hoe sneller naar het samenstellen van educatieve inhoud binnen onderwijs kaders.

Eureka! Just add water. The immersion revolution was started at ASML by applying basic physics to a complex technology. Jan shares his story about ‘bubbles and splashes’.

Welke bronnen voor e learning en online video voor een lerende organisatie ?

Onderwijskundigen, trainers , proces begeleiders en iedereen die kennis overdraagt heeft de mogelijkheud om online-inhoud in hun curricula’s te verweven op een manier die het leren verbetert voor ‘de student’. Hoewel films en video’s nooit de persoonlijke dynamiek tussen docenten en studenten kunnen vervangen, kunnen ze worden gebruikt als leermiddel om gesprekken op gang te brengen en (latente) kennis te activeren . Zelfs wanneer docenten inhoudelijke, open vragen stellen, kiezen studenten soms ervoor hun ideeën niet te delen of in gesprek te gaan met andere studenten. Toch zien we steeds vaker dat film en video wordt ingezet bij het opzetten van een peerreview (specialist beoordeelt specialist) .

Door (actief) gebruik te maken van bewegend beeld kunnen studenten in hun eigen privé domein,  waar ze de ruimte hebben ,  de lesstof  in een tempo die voor hen comfortabel is , tot zich nemen en bepaalde onderdelen specifiek herhalen .

Waar begin je ?

Om inzicht te krijgen wat je met online video en film kan binnen onderwijs kaders , zou je grofweg gezegd het kunnen opsplitsen  in twee categorieën:

  • Instructief  (Tutorials) 
  • Aanvullend

Instructie films kunnen worden gebruikt om complexe concepten in stappen uit te leggen, en zijn ideaal voor het vervangen van traditionele lezingen of het geven van een alternatieve uitleg.

Aanvullende films zijn er om bijvoorbeeld in een klassikale omgeving studenten te motiveren om vragen te stellen, interesse te wekken, onderzoek te stimuleren,  concepten uit te breiden of een alternatieve verklaring te bieden. Deze vorm zien we dan ook het meest gebruikt in het huidige onderwijs. 

Welke inhoud te delen met studenten is een deel van de taak van elke docent . Bij e-learning film en video is het niet anders. In deze hoedanigheid worden leraren beeld redacteuren  en zoeken zo inhoud van hoge kwaliteit die voor een bepaald doel kan worden gebruikt.

Voor docenten met beperkte tijd en die hulp zoeken bij het lesgeven, volgen hier enkele strategieën en tips om video’ste helpen identificeren en evalueren zonder urenlang verschillende websites raad te plegen.

Hier zijn enkele vragen waarmee u aan de slag kunt bij het evalueren van de kwaliteit:

Beschrijft de video een duidelijk onderwerp dat moet worden besproken, een brandende vraag of een doelstelling ?

De beste lessen beginnen door het onderwerp duidelijk te vermelden en de beoogde resultaten te duiden. Op dezelfde manier zou een educatieve film moeten beginnen door het onderwerp en de doelstellingen te vermelden.

 Is de inhoud juist ?

Dit vereist enige inspanning  en fact-checking van uw kant. Iedereen kan een website maken, …maar niet iedereen is (vak) kundig in het maken van lesmateriaal. Daarnaast vergt het maken van e-learning en online video de nodige redactionele werkzaamheden en gedegen kennis van het onderwerp. En hier wordt niet altijd genoeg bij stil gestaan. 

Van wie is de film afkomstig ? geloofwaardigheid is key !

Is de maker van de inhoud een pedagoog, een collega docent, een ‘thought-leader’ op een specifiek gebied of een liefhebber van het onderwerp ? De meeste films op videokanalen hebben een gedeelte ‘about’ of ‘over’ staan. Zo kun je een idee krijgen van de makers van de inhoud.

Is er een balans tussen educatieve inhoud en entertainment ?

Een van de hoofdvragen als het gaat om het maken van lesmateriaal : Is film nu puur voor entertainment of is er ook een educatieve waarde ? Aan die ene kant vindt je spannende films met muziek en beweging die de belangstelling van de student gelijk aanspreken, maar die qua inhoud niet veel bieden. En aan de andere kant zijn er tal van video’s die rijk zijn aan inhoud zonder energie, opwinding en variëteit. De kunst is om beide te combineren. 

Wat is de functie van de media bouwstenen die gebruikt worden ? Zijn ze relevant voor het lesdoel ?

De toevoeging van afbeeldingen, muziek en schriftelijke informatie zou het gepresenteerde materiaal moeten verbeteren. Helaas kan een slechte geluidskwaliteit, fotoresolutie en andere toevoegingen van lage kwaliteit een film minder effectief maken en studenten van het onderwerp afleiden.

Is er een samenvatting of korte conclusie ? Hoe is de structuur van opbouw ?

Veel films en video’s zijn snel en bieden heel wat informatie in een korte tijd. Films en video’s die eindigen met een korte opsomming van de informatie die is besproken, kunnen zeer nuttig zijn bij het benadrukken van de belangrijkste punten.

Vergelijkbaar met de manier waarop we gewend zijn een zoekopdracht uit te voeren in Google, is het van belang om de kwaliteit te evalueren bij het zoeken naar educatieve inhoud. De Films/ video’s die boven aan je zoekopdracht verschijnen of die het grootste aantal weergaven hebben, zijn niet altijd van de hoogste kwaliteit.


Websites die reeds een ‘voor-selectie’ hebben gemaakt van educatieve films en video:

Blind zoeken naar video’s gerelateerd aan “biologie” levert honderdduizenden links op, maar de kwaliteit van de inhoud varieert sterk. De beste plaats om te beginnen is door een site te verkennen die een deel van het werk voor u heeft gedaan – een site die is bedoeld voor het samenstellen van educatieve inhoud. Dit maakt het mogelijk om sneller de beste inhoud te vinden die online beschikbaar is.

  • YouTube.com/Teachers : Docenten kunnen zoeken op vakgebied – taalkunsten, wiskunde, natuurwetenschappen en sociale studies, of op klasniveau – basisschool, middelbare school. Veel Engelstalig
  • https://ed.ted.com : Geweldige bron van inspiratie voor het opzetten van nieuwe les materiaal. Tevens prima zoek functie.
  • MOBILE LEARNING INITIATIVE  : Het Mobile Learning Initiative VUmc is toegankelijk niet alleen voor  alle bachelorstudenten van het VUmc maar ook voor ieder die zijn geneeskundige kennis wil bijschaven …of gewoon nieuwsgierig is naar de mens. Hun interactieve cursusklapper is  gratis te downloaden met de app iTunes-U. De wat droge cursusklappers zijn aangevuld met foto’s uit de practica en colleges, anatomische afbeeldingen en zelfs eigen 3D afbeeldingen, gemaakt uit CT en MRI-scans van het projectteam.

  • BBC education: Gedegen lesstof voor leerlingen v.a. 3 jaar tot 16 jaar. Engelstalig. Je kunt kiezen uit verschillende onderwijs niveau’s en vakken. Prachtig voorbeeld van hoe je lesstof organiseert . “Start your learning journey” wordt hier waargemaakt.

  • BBC Open Learn : OpenLearn heeft als doel de drempel naar meer en hoger onderwijs te doorbreken door miljoenen leerlingen over de hele wereld te bereiken, door gratis educatieve hulpmiddelen te bieden en iedereen uit te nodigen om cursussen te volgen. Na registratie is toegang tot deze curcussen gratis.
  • MoviesThatMatter: (komt voort uit het Amnesty International Filmfestival) . Films over situaties waarin de mensenrechten worden geschonden en de menselijke waardigheid in het geding is. Naast de films is ook direct een algemene lesbrief te downloaden met daarin (kijk) opdrachten en leerdoelen. Thema’s als kinderen, kinderrechten, discriminatie, racisme,terrorisme en  gewapende conflicten . Geschikt voor vmbo-t, mbo, havo onderbouw, havo bovenbouw, vwo bovenbouw,vmbo-bk, mbo, havo , vwo. Aanrader!
  • Omniversum Den Haag : Breed opzet. ruime thema’s met nadruk op biologie, natuur, techniek . Insteek: basisonderwijs, voortgezet onderwijs.
  • SchoolTV : Niet te missen. uitgebreide zoekfunctie en uitzendingen zijn direct inzetbaar doordat er gaan aanvraag hoeft te worden gedaan.
  • KahnAcademyeen groeiende verzameling video-tutorials over wiskunde, wetenschap, geesteswetenschappen en enkele kunst concepten. 

Waar moet een e-learning / onderwijs film aan voldoen ? 

Een van de moeilijkste aspecten bij het selecteren van  educatief beeldmateriaal is beoordelen of ze voldoen aan uw onderwijs doelstellingen. Hoewel veel aanbieders hun eigen standaarden, beoordelingen en maatregelen hebben van de kwaliteit, betekent dit niet dat het aansluiting vindt bij uw praktijk of onderwijssector. Het is belangrijk om een ​​voorbeeld van de video’s volledig te bekijken en deze te evalueren met uw eigen doelstellingen in gedachten.

Het gebruik van (reeds) geproduceerde films en video’s om heeft veel voordelen. Geef studenten de mogelijkheid om hun eigen producent te zijn.  Self-publish sites zoals YouTube en Vimeo bieden een wereldwijd publiek voor multimedia projecten, waardoor hun werk in verhouding tot de rest van wereld tot nieuwe inzichten kan leiden.

Met deze aandachtspunten in gedachten hoop ik dat je meer inzicht hebt gekregen bij het inzetten van e-learning en online video.

Plezierige groet, dank voor de tijd,

Ilya van Marle. De Lichtjagers.

 
Ik blijf graag op de hoogte van de ontwikkelingen en nieuwe publicaties rondom kennisdeling van de Lichtjagers
2018-10-20T04:58:47+00:00

About the Author:

Improve, create and simplify existing learning processes with real world experience by portraying people based on their their ambitions, interests, skills, values, and personalities . Ability to rapidly acquire knowledge and analyse complex situations. Strong understanding of video / film production process in combination with other visual skills like animation and sound design. From start to (online) publication. Production of a high quality visual storytelling product that aligns with print and video channels to meet institutional brand awareness and goals.

Leave A Comment

This website uses cookies and third party services. Settings Ok