

Tijd is het meest kostbare bezit dat je iemand kan geven.
Filmproductie voor boeklancering van ‘Managing Authentic Relationships’
Op 4 maart in de Hermitage in Amsterdam interviewden wij medeschrijver en adjunct directeur Paul Mosterd over het belang van een sterk netwerk. Paul Mosterd licht toe waarom juist dit schilderij, tevens cover van het boek , zo relevant is voor het begrijpen van netwerken, relaties en relatiemanagement ,
Het schuttersportret hangt in de Hermitage. Een schilderij waar iedereen op z’n paasbest opstaat, iedereen mooi voor is aangekleed, want er gebeurt iets bijzonders op dit schilderij. Dit is geschilderd op het moment dat een van leden, de aanvoerder, kapitein Bakker afscheid neemt omdat hij is verkozen tot burgemeester van de stad. Dit is geschilderd om dat te vieren. Voor deze schutterij heel belangrijk, want hun kapitein wordt de belangrijkste man in de stad en dus is iedereen in de schutterij ineens vriendjes met nummer 1 van Amsterdam.
De Lichtjagers kozen bij deze filmproductie voor een compacte vertel vorm waarin de symboliek centraal staat.
Ondertiteling – Vertaling film Nederlands :
Dit portret is heel interessant. Het is
een schuttersportret, dat zie je meteen.
Al die mannen bijeen aan een grote tafel.
Iedereen wil erop staan, er mooi op staan.
Iedereen staat er op zijn paasbest op,
mooi aangekleed, in goeden doen.
Daar ging het om.
Maar er gebeurt nog iets heel bijzonders.
Het is geschilderd op het moment
dat een van de leden, de kapitein…
de belangrijkste man dus, de aanvoerder,
de commandant, kapitein Bakker…
afscheid neemt, want hij wordt
burgemeester van Amsterdam.
Dit is geschilderd om dat te vieren.
Dat was voor de schutterij ook belangrijk…
want dit was een van de vele schutterijen
in Amsterdam…
en hun kapitein wordt burgemeester.
Dan ben je dus allemaal opeens
vriendjes met de burgemeester.
Dan gaat het goed met je…
want je hebt een direct lijntje
met de belangrijkste man in de stad.
Het was de tijd van de republiek,
17e eeuw.
Nederland was een klein land,
we woonden met 2 miljoen mensen hier.
Schutterijen en gildes waren de belangrijke
groepen waar je eigenlijk kon laten zien…
dat je het goed deed in de samenleving,
carrière maakte.
Je werd niet zomaar officier, luitenant
of kapitein als je niet wat geld meenam…
of van een aanzienlijke familie kwam
of een succesvol handelaar was.
Maar die netwerken, dat is natuurlijk ook
de essentie van netwerken…
stonden wel steeds open
voor nieuwe mensen.
Wel mondjesmaat. Niet in te grote groepen,
dan werd het netwerk verstoord.
Dus je kon op een soort vaandrigniveau,
op kadetniveau lager instromen…
en functies krijgen binnen de schutterij
en dan kon je daarin carrière maken.
Maar er werden ook politieke afspraken
en carrièreafspraken gemaakt.
We weten van een aantal mensen
op de groepsportretten…
er is archiefonderzoek gedaan,
in Amsterdam bij het stadsarchief…
dat als je eenmaal vereeuwigd was
op zo’n heel mooi groepsportret…
dat het dan eigenlijk ook wel
bijna altijd goed ging met je.
En dan geven die netwerken,
die schilderijen, eigenlijk ook aan:
het gaat goed, we hebben het goed geregeld,
maak u geen zorgen…
er wordt voor u gezorgd
en wij nemen onze posities in.
We hebben niet de kennis
om de symbolen meteen te duiden.
Je moet het gaan uitleggen.
Maar voor de mensen van toen…
was dit een soort groepsfoto op LinkedIn
en je zag gelijk alle verbanden.
Kernwoorden: netwerken, relaties en relatiemanagement, Bedrijfsjournalistiek, bedrijfsgeschiedenis, interview, film, verhalen
Duur : 2,5 minuut
Ondertiteling : Ja . Nederlands
Locatie : Hermitage Amsterdam
Montage : De Lichtjagers
Opdrachtgever: Institute of Strategic Relationship Management
Leave A Comment