Home » Filmmaker Agnès Varda op poster 72ste Cannes Film Festival
filmmaker Agnès Varda

Poster 72ste Cannes Film Festival.

Filmmaker Agnès Varda op poster 72ste Cannes Film Festival.

De poster toont de overleden filmmaker Agnès Varda  ‘op de schouders’ van een technicus terwijl ze haar eerste speelfilm, La Pointe Courte, maakt.De foto toont ingrediënten van een vrije geest: passie, zelfvertrouwen en lef.
Haar oeuvre van 65 jaar experimenteren met verschillende film disciplines komen bijna overeen met de leeftijd en de visie van het Festival de Cannes zelf. Blijven verbeteren, anders willen kijken….onthullen.

Over La Pointe Courte.

Het is augustus 1954: we zijn in de wijk Pointe Courte, van klein vissersdorpje Sète, in het zuiden van Frankrijk.
In het oogverblindende, schelle en heldere zomer licht verkennen Silvia Monfort en Philippe Noiret hun fragiele liefde, omringd door worstelende vissers, bedelende vrouwen, kinderen en rondzwervende katten. Een liefdesverhaal opgebouwd in documentaire stijl.
Met behulp van twee door elkaar lopende verhaallijnen schetst Varda een film over het ontstaan van de ‘eigen taal’ tussen twee mensen. Echtgenoten verveeld van de intimiteit en vertrouwdheid waarmee ze elkaars zinnen spreken in combinatie met ons onvermogen om over onze vooroordelen en aannames heen te stappen.Met La Pointe Courte ontstond een mengvorm tussen fictie en documentaire. (Nouvelle Vague)

‘Je neemt de juiste beslissing, komt op de juiste plek, vindt het juiste beeld via je eigen gevoelens’, zei ze in 2009 in een interview met IndieWire.

Agnes Varda. De grootmoeder van de Nouvelle Vague (New Wave Movement) . (30 mei 1928 – 29 maart 2019)

Filmmaker Varda werd in 1928 in Brussel geboren, als dochter van een Griekse vader en een Belgische moeder. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verhuisde het gezin naar Parijs, waar Agnès als twintiger haar brood verdiende met de fotografie; kinderen, huwelijken, de kerstman die cadeautjes uitdeelde in het warenhuis, zolang het geld opbracht fotografeerde ze alles. In 1951 werd ze de officiële fotograaf van het Théâtre National Populaire, en via de vaak beroemde acteurs die ze aldaar portretteerde kwam ze voor het eerst direct in aanraking met de Franse filmindustrie. Toen ze zich voor film begon te interesseren, durfde ze aanvankelijk niet serieus aan een loopbaan als cineast te denken. Het script van La Pointe Courte lag al een tijd te verstoffen in een la voordat ze er, op aandringen van vrienden, mee aan de slag ging.

In 2015 kreeg Varda op het filmfestival van Cannes een Gouden Palm voor haar gehele oeuvre. Tegen die tijd had ze het filmen min of meer naast zich neergelegd; sinds haar speelse zelfportret Les plages d’Agnès (2008) concentreerde ze zich voornamelijk op het inrichten van tentoonstellingen en installaties.

‘Van een oude cineast ben ik veranderd in een jonge kunstenaar’, zo verwoordde ze het graag. ‘Na de fotografie en de film is dit mijn derde leven.’

Achtergrond informatie : De Palme d’Or (Gouden Palm)

Gouden Palm - Cannes Film festival

De meest prestigieuze prijs op het filmfestival van Cannes, de Palme d’Or, wordt elk jaar uitgereikt sinds het 8e Filmfestival van Cannes in 1955 en heeft een bijzondere geschiedenis.

Het verhaal gaat dat de heilige Honoratus , de stichter van de abdij van Lérins, arriveerde op het eiland en het er krioelde van de slangen. Honoratus bad tot God en de slangen stierven. Echter verdwenen de dode slangen niet maar bleven liggen en lieten zo een enorme stank achter. Honoratus klom vervolgens in een palmboom en bad hij  dat de zee de kadavers zou wegspoelen, wat ook gebeurde. Zo werd de palm het symbool van de abdij van Lérins om vervolgens opgenomen te worden in het wapen van Cannes.

Note: Van 1946 tot 1954 en van 1964 tot 1974 werd de prijs niet de Palme d’Or (Gouden Palm) maar de Grand Prix du Festival genoemd.

2019-04-19T09:09:22+02:00

About the Author:

Improve, create and simplify existing learning processes with real world experience by portraying people based on their their ambitions, interests, skills, values, and personalities . Ability to rapidly acquire knowledge and analyse complex situations. Strong understanding of video / film production process in combination with other visual skills like animation and sound design. From start to (online) publication. Production of a high quality visual storytelling product that aligns with print and video channels to meet institutional brand awareness and goals.

Leave A Comment

This website uses cookies and third party services. Settings Ok